Rajatarkastus tehtiin Sunnuntaina klo 8.00, jonka jälkeen matka jatkui. Kaikki sulutukset menivät hyvin. Sulut olivat auki ja pääsimme ajamaan sulkuihin suoraan sisään. Vene kiinnitettiin perästä sulkujen uiviin pollareihin ja matka alas alkoi. Laskeutumiset sujuivat rauhallisesti ja helposti.
Viimeiseltä sululta ostimme dieseliä puoleen hintaan Suomeen verrattuna. Palvelu oli avuliasta ja ystävällistä. Myös papereiden tarkastusmuodollisuudet sujuivat nopeasti.
Maanantaina suunnattiin nokka kohti Kotkaa. Tuulta oli 2m/s ja aurinko paistoi. Matka taittui moottorin voimalla, mutta lähestyttäessä Kotkaa tuuli nousi jo lähelle 10 m/s.
Kotkassa Sapokka oli täynnä, joten yövyimme New Portissa. Ihmettelimme sataman tyhjyyttä, mutta päätimme silti yöpyä siellä. Laituriin meno sujui hyvin voimakkaasta sivutuulesta huolimatta hyvin. Laiturimaksun suuruus 50€/ yö selitti vapaat paikat. Saimme sentään saunan samaan hintaan kesätyöntekijän epätarkkuuden vuoksi. :)
Tiistaina tuuli oli puuskissa 20m/s ja keskituuli n. 12-13m/s, joten förstikin sai jo tuntuman meren tuulisempaan puoleen. Meri olikin ottanut yllättävän lempeästi vastaan. Pelkällä kolmanneksen genualla vauhti pysyi 7-9 solmun välillä. Aluksi tuuli oli sivumyötäinen, mutta matkan varrella muuttui vastaiseksi. Myös aallon koko kasvoi 2,5-3 metriseksi. Kiersimme Orregrundin kryssien. Yövyttiin Loviisan Tullisillassa.
Förstiin päivä teki vaikutuksen myönteisellä tavalla. (Huom! Ensimmäinen reissu merellä omalla veneellä.) Vaikka keli oli tuulinen ja aaltokin ihan kunnioitettavan kokoista, Piligrim sai täyden luottamuksen. Vendat onnistuvat, pahoinvointi ei iskenyt ja lounaan teko keikkuvassa pentterissä onnistui hyvin.
Loviisasta - Helsinkiin
Tullisillasta lähdettäessä avattiin osa genuasta ja Piligrim pääsi hyvään vauhtiin. Matkaa taitettiin sujuvasti 7-8 solmuun vaudilla Loviisasta ulos jonka jälkeen tuuli oli meille suoraan vastainen, joten moottori oli otettava avuksi. Pellinkiin asti mentiin rantareittiä, siitä eteenpäin ulompana saaristossa. Tuuli vaihteli, iltaa kohti tuuli kääntyi taas pohjoiseen. Loppumatka Suomenlinnaan mentiin kokonaan moottorivoimin. Satamassa meitä oli vastassa sataman henkilökuntaa ja saimme viimeisen vapaan paikan. Nyt olemme viettäneet täällä vapaapäivän ja saimme laivakoiramme takaisin miehistöön.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti