torstai 18. kesäkuuta 2015

Kuressaari- Ventspils- Pavilostaja-Liepaja

 
Kuressaaresta päästiin purjehtimaan hyvin koko matka. Tuuli vaihteli myötäisestä vastaiseen 10-13 m/s. Vauhti oli ajoittain hyvää 7-9 solmua, mutta matkaan meni kuitenkin yhdeksän tuntia.
Ventspilsin satamaan vievää väylää reunusti "rosoinen" aallonmurtaja.
Meille sattui pieni kömmähdys satamaan ajettaessa. Kartan mukaan kyllä näimme, missä vierasvenesatama on, mutta suuaukolta näkyi vain kalastus- ym.aluksia, joten jatkoimme kanavaa eteenpäin. Jonkun matkaa mentyämme rajavartija vihelteli ja viittoili rannalla, että olemme tulleet kilometrin liian kauas ja on heti käännyttävä takaisin. Vierasvenelaituri olikin kalastus ym. alusten takana perällä.
Ventspilsissä oli uusittu laituri, mutta muuten satama rakennuksineen oli aika mitäänsanomaton.

 
Vierasvenelaiturin menoreitti, mistä sujuvasti ajoimme ensin ohi.
 
 
Ventspilsissä oli erivärisiä härkiä ja lehmiä monissa paikoissa, kuten aallonmurtajalla.
 
 
Ventspilsistä jatkoimme matkaa Pavilostajaan. Ventspilsissä oli todella huonot nettiyhteydet, joten kunnon sääennustus jäi saamatta. Lähtiessä arvioitiin tuulen olevan enemmän sivusta, mutta kuinka ollakaan, vastaistahan se taas oli. Ajettiin koneella ulommaksi merelle, jossa avattiin purjeet ja päästiin tiukassa vastaisessa Pavilostajaan.
Pavilostaja oli oikein mukava kokemus. Pieni maalaiskaupunki, jossa vierasvenelaiturit olivat kahden puolen jokea. Kaupunki kuvaa esitteen mukaan sijaitsevansa ylpeän Ventspilsin ja tuulisen Liepajan välissä.
Jälleen kerran totesimme polkupyörien edun, pääsee sujuvasti liikkumaan vähän pidempiäkin matkoja. Pavilostajassa suunniteltiin vaihtavamme kaasupullo, mutta ei onnistunut, kaasun myyjää ei näkynyt.
 

 
Pavilostajan museo ja vierasvenelaituri.
 
 
 Pavilostajan vieraslaituri ja satamakonttori.
 
Pavilostajasta ajettiin vastatuulessa moottorilla Liepajaan. Tuulet eivät edelleenkään suosi reittiämme.
Liepaja on tunnetusti tuulinen paikka. Sataman edustalla kiertääkin kaksi kilometriä aallonmurtajaa. Sisääntuloportteja on kolme. Itse ajoimme sisään luvan saatuamme pohjoisesta portista.
 

 
Aallonmurtajan portti lienee ennen muinoin ollut rakennus? Aallonmurtajasta oli paikoin vain rippeet jäljellä.
 
Myös Liepajaan tultaessa ennen vierasvenesatamaa/laituria oli pitkälti jokea, jonka varrella kaikenlaisia aluksia.
 
 
Liepajan kaupunki on yleisilmeeltään vähän rapistunut, mutta vastapainoksi on myös hyvin moderneja uudisrakennuskohteita, kuten pyöreä hotelli.
 
Liepajan vierasvenesatama/laituri on hotellien edustalla oleva pitkä rannanmukainen laituri, jossa kaikki ovat sivukiinnityksessä. Satamakapteeni kertoi tärkeänä maksuun sisältyvän sähkön ja veden.
Laituri on noin sata metriä pitkä ja sillä sijaitsee pari sähkötolppaa ja vesipistettä laiturin alkupäässä. Onneksi meillä on pitkä sähkökaapeli eikä vettä tarvittu, koska saimme paikan toiseksi viimeisinä laiturin loppupäästä.
Liepajasta saatiin vaihdettua kaasupullo. Ei lopu kaasu kesken juhannussaunassa. :)
Juhannusaattona jatkamme matkaa sään salliessa kohti Liettuan Klaipedaa...
 
HYVÄÄ JUHANNUSTA KAIKILLE REISSUAMME SEURAAVILLE!

3 kommenttia:

  1. Olemme Kankaisissa juhannuksen vietossa, täällä on 4 purjevenettä ja 4 moottorivenettä, sääkin on mukava, ei sada vettä ja ulkona vielä 16 astetta lämmintä. Kokkotarpeetkin saadaan vanhasta lahonneesta pöydästa ja penkeistä, jotka olivat grillikatoksen vieressä. Uudet kalusteet odottavat kuljetusta kaupungilla satamassa. Oikein mukavaa juhannusta teillekin siellä Klaipedassa.




    VastaaPoista
  2. Ajakaa hyvällä onnella, kiva seurata reittiä...mitä kone takkuilee usein,ettei aina pääse tein matkakertomusta katsomaan , mutta me vanhukset ollaan hengessä mukana. Ja luetaan sit tarkkaan kun saadaan kone toimimaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, yritämme pärjäillä. Koittakaa saada kone kuntoon.

      Poista