tiistai 30. kesäkuuta 2015

Puola Wladyslawowo - Swinoujscie


Wladyslawowosta lähdettiin aamulla sääennusteiden mukaan sopivan kevyeen tuuleen, mutta ennusteet eivät aina tiedä totuutta. Keli muuttui jälleen vastaiseksi ja tuuli puhalsi pahimmillaan 18-19 m/s. Välillä tuntui, ettei matka reilun kokoisessa aallokossa kryssien etene juuri ollenkaan. Kesken purjehtimisen fokan jaluksesta irtosi rulla ja lensi jonnekin mereen. Matkaan meni kaikkiaan kymmenen tuntia. Taisi olla yksi haastavimmista keleistä tähän mennessä.


Leba on selvästi suosittu puolalainen rantalomakohde. Valkoista hiekkarantaa oli pitkin rannikkoa ja palveluja matkailijoille paljon. Lebassa oli aistittavissa "etelämaista" tunnelmaa. Kaupunki oli hauska. Katujen varsia värittivät monet kahvilat ja ravintolat ym. pikkuputiikit ja myyntikojut. Keskustaan toi mukavaa vaihtelua sitä halkova joki, jonka varrella oli mm. kalastusaluksia aivan keskustassa. Leba on ehdottomasti käymisen arvoinen kaupunki, jos liikkuu veneellä alueella. Lebassa sijaitsee luonnonsuojelualue mahtavine hiekkadyyneineen.


Leban satama oli noin kilometrin päässä keskustasta. Satama oli rauhallinen ja siisti, oikein mukava pysähdyspaikka. Ystävällinen satamakoira seuraili menoa irrallaan aamusta iltaan. Ihmisistä se ei juuri piitannut, mutta vierailevat koirat ja pulut oli hyvä pitää erityisvalvonnassa.

 
Leban satama.
 
Satamamaksut ovat Puolassa halpoja. Piligrimin kokoiselta veneeltä satamamaksut ovat olleet sähköineen alle 20 € kaikkialla.

Tuulet vaihtelevat äärilaidasta toiseen. Lebasta lähdettiin utuiselle ja vähätuuliselle merelle. Sää oli yllättävän lämmin; pärjäsi ilman pipoa ja pitkiä kalsareita. ;)
Koska matkaa oli tehtävä moottorivoimin, ajettiin seuraavaan satamaan Ustkaan. Kartan mukainen vanha vierasvenesatama oli pois käytöstä ja satamamestari huuteli vhf:llä ohjeita laituroinnista. Saatiin paikka kaupungin keskustasta joen varresta. Muuten hyvä paikka olla kaiken äärellä, mutta yleisöä riitti jo kiinnittymisen yhteydessä noin 30 henkeä. Laiturointipaikka sijaitsi suositun kävelykadun varrella.

Tutustuttiin kaupunkiin ja käytiin syömässä hyvä kalaillallinen. Puolan rannikkokaupungeissa kalastus on merkittävä elinkeino. Hyvää kalaa onkin paljon saatavilla. Oli mielenkiintoista huomata, että erityisesti savustaminen on suosittua. Kalaa sai ostaa ravintoloiden lisäksi pienistä kojuista tuoreena tai savustettuna.
Myös kauden hyvälaatuisia vihanneksia ja marjoja on runsaasti saatavilla edulliseen hintaan.



 
Vanhan tyyliset merirosvolaivat  tekevät kiertoajeluja ja ovat suosittuja rannikkokaupungeissa.
"Risteilyille" oli tyypillistä todella kovaa soiva puolalinen iskelmämusiikki, joka kuului kauas.
 
 
 
Ustkaan tultaessa joen yli kulkee silta, joka on kiinni tasatunnein 20 minuuttia, muulloin aina auki.
 
 
 
Ustkasta päästiinkin lähtemään melkein täyteen myötätuuleen. Matkalla kerittiin kokeilemaan ensimmäisen kerran genaakkeria. Genaakkeri toimi hyvin; tuulen ollessa sivumyötäinen n. 6m/s vauhti oli 8,5 solmua. Tuuli rupesi ikävä kyllä nousemaan ja kääntymään vastaiseksi, joten vaihdettiin genoaan. Tuuli nousi reippaaksi, kuten myös aallokko, mutta tällä kertaa päästiin samalla halssilla hyvää vauhtia Kolobrzegiin asti.
 
 
Genaakkerin laitto sujui ongelmitta ja se toimi hyvin.
 

Kolobrzegissä aallonmurtajan sisään tulon jälkeen veneilijöitä ottaa vastaan hieno majakka.
Satama oli kaikin puolin hieno, mutta meidän kokoiselle veneelle liian pieni. Saatiin kuitenkin hyvä sivukiinnityspaikka aivan sataman tuloväylän varresta. Satamamestari pahoittelikin sataman pienuutta ja kertoi, että uusi isompi 120 paikkainen satama on rakenteilla ja valmistuu syksyllä. Nykyiseen satamaan mahtuu noin 70 venettä, mutta on tehty pienehköille aluksille.
Satamassa oli venetarvikeliike, josta saatiin fokan jalukseen uusi rulla.

 
Sataman lähellä oleva silta väriä vaihtavassa iltavalaistuksessa.
 

 
Kolobrzegin satama oli täysi. Satamamestarin mukaan suomalaisia veneilijöitä käy kesän aikana noin yksi venekunta viikossa.



Swinoujscie oli viimeinen etappi ennen saksan rajaa. Tuuli oli vähäistä, joten päivästä muodostui moottorilla ajelupäivä. Alava rannikko muuttui jylhemmäksi loppua kohti.

 
Swinoujscien satama on tilava ja ajanmukainen.
Tilaa on kiinnittyä reilun levyisiin aisapaikkoihin tai sivukiinnitykseen. Sähkö ja vesi toimii ladattavalla kortilla.
Saksan rajalle matkaa on kilometrin verran.
 

Puolasta jäi meille "mukava maku suuhun". Satamat olivat hyvin hoidettuja, siistejä ja palvelu ystävällistä. Kaupungit olivat mielenkiintoisia ja yleinen hintataso halpa. Olemme tyytyväisiä, kun valitsimme Baltian reitin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti