keskiviikko 8. heinäkuuta 2015

Swinoujscie - Sassnitz - Gedser - Heiligenhafen - Kiel- Brunsbüttel - Cuxhaven



Puolasta siirryttiin Saksan puolelle aurinkoisessa ja lämpimässä kesäsäässä. Alkumatka tultiin vastaiseen moottorilla, mutta tuuli kääntyi ja päästiin purjehtimaan verkalleen Rügenin saarelle Sassnitziin. Satamassa oli paalupaikat, joiden välit näyttivät liian kapeilta, joten vene laituroitiin aallonmurtajan kylkilaituriin.
Saari on kaunis ja vehreä. Korkeuserot ovat huomattavat, joten pyöräiltiin kaupunkiin hyvää ylämäkeä mutkikasta tietä.
Saksassa on paljon hankalampaa saada free-paid-nettikortti kuin Puolassa. Hinnat ovat korkeat ja ostamisen tarvitaan osoite Saksassa. Tultiin huomaamaan, että satamissa wlan-yhteydet ovat käyttäjämäärään nähden heikkoja. Onneksi meillä on oma ulkoinen wlan-antenni, joka auttaa paljon.


Sassnitzin komeat rantajyrkänteet.
 
Sassnitzissa suunniteltiin reitti Tanskan Gedserin kautta kohti Kieliä. Gedserin niemelle purjehdittiin myötätuulessa. Matkalla rahtilaivojen "moottoritiellä" oli ruuhkaa, joten täytyi katsoa sopiva hetki keritä väylän yli. Matkalla kierrettiin myös keskellä merta oleva tuulimyllyalue.
Gedseriin saavuttiin hyvässä tuulessa illan hämärtyessä. Satama oli pienehkö kapeahkoilla paalupaikoilla varustettu ja aallonmurtajan sivukiinnityslaituri oli täynnä. Hetken mietittyämme, keksittiin kiinnittää vene paalulaiturin päätyyn. Satama oli omassa rauhassaan pikkukaupungin liepeillä.
Satamamaksu maksettiin automattiin. Aamulla rantaan tuli paikallisen leipomon koju, josta sai ostaa tuoreita aamiaissämpylöitä yms.
 

 
Gedserin satama.
 
 
Gedserin niemeltä matkattiin helteisessä säässä konevoimin Saksan Heiligenhafeniin. Päivä oli lähes tuuleton. Iso kyllä nostettiin, mutta laskettiin turhana vähän matkan jälkeen. Tultiin selvästi eri suuruusluokan satamaan. Tuloliikenne kuten seuraavana päivänä poislähtökin oli kapeahkoa väylää jonossa ajamista. Vastassa oli melkoinen mastoviidakko. Satamassa on yli tuhat paikkaa, sekä paalu- että aisapaikkoja. Aluksi olikin "maalaisilla" ihmettelemistä, mistä löytää paikka, kunnes hoksattiin, että vapaat paikat on merkattu pienellä vihreällä lapulla. Tilava paikka paalujen välistä löytyi sataman peräosasta.
 
 

 
Heiligenhafenin satamassa oli kaiken kokoisia ja näköisiä veneitä. Muita suomalaisia ei kuitenkaan nähty.
 

 
Heiligenhafenin satama-alue on suuri. Kaupunki on kaunis kävelykatuineen ja hienoa auringonottorantaa on paljon.
 

 
Suistomaisella hiekkaniemellä laidunsivat naudat ja taisivat välillä kahlailla merivedessä.
 
 
 
Heiligenhafenista päästiin vihdoin Kieliin. Matkapäivä oli edelleen helteinen ja tuuleton eli ajettiin moottorilla. Ennen kanavaan menoa yövyttiin Yachthafen Laboessa.
 


Odotusalue ennen kanavaan pääsyä.
 

Kanavaan lähdettiin hyvissä ajoin +29 asteen lämpöisessä hiostavassa kelissä.
Odotusalueella jouduttiin odottelemaan reilun tunnin verran. Sulkuun tuli meidän lisäksi turkulainen rahtialus Polaris ja yhdeksän muuta huvivenettä. Sulutus tuntui Saimaan kanavan kokeneelta olemattomalta. Veden nousun ero oli vain n. 20 cm.
Sulutuksen aikana oli maksettava kanava maksu kanavalla olevaan kioskiin. Kanavamaksu meiltä oli 35€ ja suoritettiin käteismaksuna.

 
Kiinnittyminen nousevan ja laskevan laiturin renkaisiin oli helppo. Sulun toinen sivu oli nimetty huvialuksille.
 

 
Make kiipesi maksamaan kanavamaksua kioskille.
 

 
Kanavan varrella sijaitsevassa Rendsburgissa kanavan yli pääsi riippulossilla. Kyytiin mahtui muutama auto.

 
Matkaa tehtiin 8 solmun vauhtia yhdessä mm. suomalaisen rahtialus Polariksen kanssa.
Kerran jouduimme odottelemaan vastaantulevia aluksia. Kanavaosuus kesti 7 tuntia.
Brunsbüttelissä yövyimme ennen sen pään sulkuun menemistä kahden saksalaisaluksen välissä. Satama ennen sulkua oli ns. tupaten täynnä.


Brunsbüttelin sulun jälkeen saatiin oitis esimakua suuresta merestä ja sen ilmiöistä. Satamassa ei ollut wlania, joten meillä oli parin päivän vanhat säätiedot. Tuuli olikin hieman kovempi kuin odotettiin ja täysin vastaista sekä aallokko sen mukaista, paikoin kunnioitusta herättävää. Vuorovesivirta oli kuitenkin niin kova ja myötäinen, että 15m/s tuulessa reilussa vasta-aallokossa mentiin moottorilla parhaimmillaan 11,1 solmua. Matka Cuxhaveniin sujui yllättävänkin joutuisasti, vaikka saatiin reilu Atlantin suolakaste muutamaan kertaan.


Täällä Cuxhavenissa olemme ihmetelleet kelluvissa laitureissa vuoroveden nousuja ja laskuja, ero on ollut parhaimmillaan n. 4 metriä. Tuuli viuhuu, ja mastot kilkkavat ja kolisevat. On luvattu hyvin tuulisia päiviä. Näillä näkymin odotellaan tuulten rauhoittumista perjantaihin.

2 kommenttia:

  1. Kannattaa kysellä paikallisilta, milloin on hyvä hetki painua merelle. Me ei aikanaan kuunneltu, kun lähdettiin Helgolandista ja päästiin vuoroveden, länsituulen ja joen virran tehosekoittimeen = sekavaa ja jyrkkää aallokkoa ja kovaa virtaa. Rannikko on sitten matala ja vilkasliikenteisellä väylällä on syytä pysyä. Mutta edessä on mainio Helgoland 😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä. Vähän jo olemme udelleet ja meinasimme jättää Helgolandin paluumatkalle. Tuntuu olevan siellä heinäkuun aikana satamat turvoksissa.
      Seuraavaksi meinasimme suunnistaa Norderneyn saarelle ja sieltä sukeltaa Hollannin kanavien ihmeisiin...

      Poista